Nie każdego przedsiębiorcę stać na zakup nieruchomości, dlatego pozostaje wynajem biura. Jedną z kluczowych kwestii jest dogodna lokalizacja, prestiżowy adres siedziby firmy. Znaczenie ma to, aby pracownicy, klienci i kontrahenci nie mieli problemów z dojazdem do biura. Dobra komunikacja to jedno, istotny jest również dostęp do innych punktów, w tym usługowych. Placówka bankowa/pocztowa, dyskont spożywczy, siłownia czy biuro rachunkowe – tego typu udogodnienia są zawsze mile widziane.
Lokalizacja biura ma znaczenie
Jedną z kluczowych decyzji przy wyborze siedziby firmy jest lokalizacja, szczególnie w przypadku działalności prowadzonej stacjonarnie. Zawsze powinno się wybierać adres firmy, mając na uwadze profil jej działalności, logistykę, prestiż. Wybór lokalizacji ma również wpływ na koszty – zdecydowanie wyższą cenę trzeba zapłacić w przypadku biura w centrum miasta niż na jego obrzeżach. Lokalizacja może stać się kluczowym czynnikiem decydującym o powodzeniu lub porażce przy zakładaniu firmy. Trzeba określić cel lokalizacji, wybrać budynek i miejsce prowadzenia działalności – województwo, miasto, ulica. Nie bez znaczenia są też wymagania użytkowników. Inna lokalizacja sprawdzi się w przypadku wynajmowania wyłącznie powierzchni biurowej niż miejsca służącego także do sprzedaży czy pełniącego funkcję magazynu. Lokalizacja musi odpowiadać przede wszystkim właścicielowi firmy. Na uwadze trzeba mieć też preferencje klientów, pracowników, partnerów biznesowych, inwestorów. Największym uznaniem cieszą się oczywiście biura w lokalach znajdujących się w prestiżowych miejscach. Przy wyborze lokalizacji siedziby firmy trzeba mieć na uwadze rodzaj prowadzonego biznesu, przeznaczenie lokalu, odpowiednie wyposażenie, bliskość konkurencji.
Co powinno się mieć na uwadze przy wyborze lokalizacji biura?
Przy wyborze lokalizacji biura zawsze powinno się mieć na uwadze specyfikę prowadzonej działalności. Jeżeli przestrzeń biurowa ma służyć wyłącznie pracownikom, to można zdecydować się na tańsze rozwiązanie, czyli na lokalizację na obrzeżach miasta. Przestrzeni biurowej w centrum należy szukać, jeśli ma stać się ona miejscem przyjmowania klientów, kontrahentów i partnerów biznesowych. Zapewnienie dobrego dojazdu pracownikom i klientom to jeden z priorytetów. Należy wobec tego zwrócić uwagę na dostępność komunikacji publicznej, głównej drogi, obwodnicy, autostrad, dworców i lotniska. Zadbać trzeba o to, aby nie brakowało miejsc parkingowych, co przełoży się też na łatwiejsze przyjmowanie dostaw. Sprawdzić powinno się to, czy istnieje możliwość powiększenia lokalu w przyszłości, wraz z rozwojem firmy i rosnących potrzeb. Na uwadze powinno się mieć dostępność pomieszczeń dodatkowych i pomocniczych. Niezbędne mogą okazać się sale konferencyjne, laboratorium, magazyn, salki spotkań itd. Każdego inwestora powinien interesować stan techniczny budynku. Na uwadze powinno się mieć standard, oferowane udogodnienia. Obecnie wręcz wymogiem jest obecność windy w budynku, monitoring, możliwość zainstalowania alarmów i kontroli dostępu, całodobowa ochrona obiektu. Na prestiż firmy wpływa wygląd nie tylko biura, ale całego budynku. Ocenić trzeba również poziom bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczeń.